Partner serwisu
Drogi i autostrady

Furgalski: Chory system płatnych autostrad

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
31-07-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Furgalski: Chory system płatnych autostrad
fot. Włodzimierz Włoch
Bramki do poboru opłat na polskich autostradach skutecznie spowalniają ruch, zwłaszcza w okresie wakacyjnym, gdy Polacy ruszają na wypoczynek. – W moim przekonaniu tego chorego systemu nie da się naprawić, a pomysł z pasami szybkiej płatności tylko zwiększył kilometry korków i czas oczekiwania przed bramkami – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

GDDKiA starała się wyjść naprzeciw problemowi kolejek przed bramkami i uruchomiła w połowie lipca specjalne pasy na autostradach A2 i A4 dla posiadaczy urządzenia viaAUTO. Warto przypomnieć, że chodzi wyłącznie o państwowe trasy, do których nie zalicza się A1 z Torunia do Gdańska, najbardziej oblegana latem. – Mam sygnały od kierowców, którzy zbyt szybko przemknęli nad hasłem GDDKiA „kupujcie viaAUTO, będzie szybciej” i np. w drodze nad morze zorientowali się, że na A1 jest inny operator i viaAUTO tam nie działa – zauważa Furgalski.

 

Wiceprezes ZDG TOR podkreśla, że w Polsce powinien funkcjonować jeden system poboru opłat. – Dlatego żałuję, że zapoczątkowane w styczniu tego roku prace nad upowszechnieniem systemu elektronicznego zostały zatrzymane. Co więcej, kombinuje się z wyborem kontr-operatora do obecnego, co przy zapisach umowy z Kapschem nie jest możliwe i skończy się pewnie awanturą – oznajmia portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Adrian Furgalski.

 

– Przy takim scenariuszu nowy system, zapowiadany przez resort infrastruktury nie tylko już nie ma szans zafunkcjonować w 2016 roku, ale być może nic się nie zmieni aż do wygaśnięcia wspomnianej umowy czyli do listopada 2018 roku – alarmuje wiceprezes ZDG TOR.

 

Ta sytuacja, przy szybkim wzroście natężenia ruchu na autostradach, będzie prawdziwym dramatem dla kierowców. – Można w akcie desperacji rzecz jasna podnieść szlabany, ale ten ubytek w przychodach KFD będzie pewnie oznaczał oszczędności w pozostałych wydatkach inwestycyjnych – mówi Furgalski.

 

Problem z bramkami dałoby się rozwiązać szybciej, gdyby GDDKiA słuchała operatora systemu viaTOLL, który deklaruje, że w ciągu 1,5 roku może rozbudować i przystosować obecny system do elektronicznego pobierania opłat od samochodów osobowych. Ogłoszenie nowego przetargu przez GDDKiA nie tylko wydłuży procedury, ale podwyższy straty kierowców w postaci czasu marnowanego w kolejkach przy bramkach, czy kosztów spalanego w korkach paliwa.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5